Widefind löser underjordiska utmaningar

Profil Webb

Vårt hjärta bultar lite extra för lokala, innovativa företag som gör smarta lösningar som ger avtryck i världen. Därför blev vi på In The Cold glada när nystartade Widefind ville ha vår hjälp med varumärkesplattform och webbplats.

Widefind är ett ungt men kunnigt bolag, som grundats ett team forskare och ingenjörer vid Luleå tekniska universitet. Widefind har tagit fram WISPR, som är ett unikt positioneringssystem anpassat för underjordiska miljöer som gruvor och tunnlar. Det är nämligen utmanande att få positioneringssystem som GPS att fungera i underjorden, vilket gör att många gruvbolag haft svårt att installera och underhålla tekniska lösningar.

Varumärke som speglar innovation

Som forskningsdrivet bolag har Widefind haft fullt fokus på problemlösning och produktutveckling – därför bad de oss på In The Cold att ta fram deras visuell identitet, såsom logotyp, grafisk profil, presentationsmaterial och mallar. Dessutom fick vi också förtroendet att bygga en webbplats åt dem.

 

Vårt mål var att skapa ett visuellt uttryck som både avspeglar Widefinds innovativa kärna, samtidigt som det är tydligt, affärsmässigt och fungerar på den globala marknaden. Vi tog fram en logotyp som innehåller ett mönster av cirklar som är både stilrent och flexibelt. Mönstret återkommer både i presentationer och på sajten för att skapa igenkänning och ett enhetligt uttryck.

Modern WordPress-sajt

Vi byggde Widefinds webbplats på WordPress Gutenberg som är ett flexibelt CMS som gör det enkelt för Widefind att själva uppdatera sajten. Hemsidan är snabb, responsiv och tekniskt SEO-optimerad. Och såklart i linje med deras nya grafiska profil. 

 

Helt enkelt en bra plattform för att nå ut och visa hur Widefind utvecklar och utmanar den globala gruvbranschen! 

 

Se resultatet här