Mindforce kombinerar spelutveckling och AI för att hjälpa unga att bli friska

Profil Webb

I gränslandet mellan spelutveckling, artificiell intelligens och life science verkar Skellefteåföretaget Mindfore Game Labs. Inför lanseringen av deras första app fick vi på In The Cold uppdraget att utveckla och designa företagets hemsida.

Mindforce Game Labs affärsidé är att hjälpa människor att förbättra hälsan med hjälp av mobilspel och appar. Deras första app “Fig, a Playtient Journey” är ett spel som motiverar unga människor som lider av depression och bipolär sjukdom att fullfölja sin medicinering.

Till resultatet

App som bidrar till bättre hälsa

Endast 25-30% av unga människor tar sin medicin som de ska. I Mindforces app får användarna hjälpa utomjordingen Fig att acklimatisera sig och få ett meningsfullt liv på jorden. Appen hjälper både till att påminna om medicinering och motivera till aktiviteter som träning, regelbundna måltider, etc som hjälper till att förbättra hälsan hos patienterna.

Mindforce gör ett otroligt viktigt arbete, och det är inspirerande att se hur de kombinerar AI och gamification för att lösa ett viktigt hälsoproblem. Det känns både meningsfullt och viktigt att vara med och bidra till företagets utveckling, säger Andreas Morén, AD på In The Cold.

Visuellt intryck som är både lekfullt och seriöst

In The Colds uppdrag var att designa och utveckla en ny webbplats som även gav oss rum att utveckla den grafiska profilen för Mindforce Game Lab.

Vi fick ganska fria händer med deras visuella intryck, berättar Andreas Morén. Grunden i vår design är mönster och former som utgår från den klassiska medicintabletten som också återfinns i deras logotype. Vi kompletterade med moderna och runda typsnitt. Vi valde starka och pigga färger som utstrålar energi och som passar ihop med deras app.

Målet var att ta fram en design som känns seriöst och lekfullt på samma gång. Resultatet blev en modern sajt som speglar Mindforces innovativa och forskningsdrivna verksamhet utan att kännas steril.