FRAMTIDENS SÄTT ATT FÖRÄNDRA VÄRLDEN

Vi välkomnade Pontus och Martin in i kylan i samband med att de hade en idé de ville att vi skulle förverkliga. De såg hur människor gillar att dela bilder från sina liv och att många är engagerade i klimatfrågan och vill påverka, men inte vet hur. För det som skulle komma att bli GONNA!, tog vi fram design, kommunikations- och lanseringsstrategi. 

För att ta tillvara på den så kallade like-aktivismen ville de bygga ett nytt socialt medie. Genom en fokusgrupp i början på året kom vi fram till att den sociala biten är den allra mest drivande och att vi tillsammans kan inspirera, trigga och utmana varandra att förändra världen – bit för bit. 

För att kunna skapa skillnad på riktigt, ville vi med små förändringar, som inte känns överväldigande eller för svåra, få användarna att anamma olika utmaningar som presenteras i appen varje vecka. Istället för att bli vegan kan du anta utmaningen att laga din favoriträtt i en vegansk version. Istället för att köpa kaffe i en engångsmugg – skaffa en bra återanvändbar mugg!

Hur funkar GONNA!?

Jo, GONNA! är en app och ett nytt socialt medie där du varje vecka antar en utmaning för att göra världen lite bättre. Varannan vecka under temat sustainability, varannan vecka under doing good. Organisationer som Ung Cancer, Håll Sverige Rent, Naturskyddsföreningen och Friends står som avsändare för sin utmaning, en vecka i taget. För att anta utmaningen postar du en bild på ditt bidrag och delar ut 1-3 globes till andra bidrag. De med mest globes i slutet på veckan vinner! Nästa vecka kommer en ny utmaning och du kan se resultatet från förra veckan. Hur många kilo kött lät vi tillsammans bli att konsumera? Hur många visade sitt stöd mot mobbning eller cancer? Hur många kilo koldioxid sparade vi? Tillsammans gör vi skillnad, på riktigt.

Vi passar på att skryta

Vi la stort fokus på att GONNA! ska vara enkelt att använda och kännas som något nytt och unikt. Resultatet blev en färgstark profil, en klockren logga och något nytt i appvärlden. 

Vi tycker det är otroligt roligt att så många organisationer inom olika fält vill vara med med sina utmaningsveckor. Ideella organisationer söker ofta nya sätt att kommunicera och nya plattformar att möta sina användare på – och i GONNA! betalar de heller ingenting för att vara med. Under hösten och början av 2020 kommer Friends, Naturskyddsföreningen, Ung Cancer, Håll Sverige Rent, The Perfect World, Vegonorm, och Generation Pep att vara med i GONNA!. 

Lite extra stolta är vi såklart för att vi fått vara med på resan att ta fram en helt ny plattform – ett nytt socialt medie, som kommer att förändra världen bit för bit. Vi har bidragit till att fler tänker på sustainability och att do good – på riktigt. 

 

Besök GONNA! för att anta utmaningen att förändra världen.