The Beauty of Charcoal

1672 i Masugnsbyn, norr om polcirkeln, började Hans Hansson Kemi göra kol som behövdes till de svenska järnverken.

Mer än tre hundra år och många generationer senare ser Hans L. Olofsson och Pär Olofsson till att familjetraditionen hålls vid liv. De bestämde sig för att skapa världens bästa grillkol genom att kombinera den japanska strävan efter perfektion med den förnyelsebara arktiska björkskog som finns i Kurkkio.

Birchotan tillverkas i små upplagor med stor hänsyn till miljö och med sträng kvalitetskontroll. Resultatet är en kompakt grillkol som brinner längre och med väldigt lite rökbildning.

In The Cold fick äran att ta fram Birchotans grafiska identitet i nära samarbete med Hans och Pär. Tillsammans skapade vi ett koncept som visar skönheten i kolet, den vackra platsen och den hantverksmässiga tillverkningen. Stilen är avskalad och tidlös och hämtar inspiration från Lapland och de japanska influenserna som inspirerat koltillverkningen.

Logotypen förenklades från ett tydligt björklöv till en mer abstrakt form som har ett distinktivt utseende. Till skillnad från det tidigare lövet, är den nya symbolen anpassad för att fungera bra i litet format på de sociala plattformar som är viktiga för Birchotan.

Typografin är tidlös och andas kvalitet och enkelhet. En harmonisk gråskala från svart till ljusgrå symboliserar björkstammarna och kolets färger.